Monday, November 14, 2011

Lens Flare !! Anyone ??


Salah satu hobi hujung minggu aku adalah membawa anak-anak pergi beriadah (kunun.. HAHAHAH).

Salah satu tempat peberet adalah Taman Tasik Datuk Keramat. Ada taman permainan & padang dekat situ, senang la anak aku nak berlari-lari ikut suka dia sampai penat.. then senang jugak la tugas untuk menidurkan diorang dimalam harinya. So nampak tak apa faedah akhirnya?? heheheh........ takper yang penting win-win situation kata omputih. Everybody gain katanye, so why don't you try do the same? Terbaekkkk !!!!!

Ehhh.. fokus fokus !!!! Back to the original topic... huhuhuu.....
Ok sambil layan anak-anak, aku ada layan snap sana sini sikit-sikit, kang kalau snap lebih anak aku tah ke mana-mana plak perginya .. ya dak? Zaman sekarang ni bukannya boleh ambil ringan pasal keselamatan anak-anak. Bahaya di mana-mana.

Malangnya, malam tu gambar-gambar landscape aku banyak yang ada lens flare atau mungkin ada yang menggelarkannya sebagai ghosting effect dalam istilah photography. Geram punya pasal, aku tanya-tanya la kepada En.Google macam biasa mencari ilmu-ilmu yang dikongsikan.

Taken from Understanding Camera Lens Flare : katanye,
"Lens flare is created when non-image forming light enters the lens and subsequently hits the camera's film or digital sensor. This often appears as a characteristic polygonal shape, with sides which depend on the shape of the lens diaphragm. It can lower the overall contrast of a photograph significantly and is often an undesired artifact, however some types of flare may actually enhance the artistic meaning of a photo. Understanding lens flare can help you use it — or avoid it — in a way which best suits how you wish to portray the final image."

Artikel ni pulak memberi beberapa cadangan bagaimana yang harus dibuat untuk elakkan lens flare.
How to Eliminate Lens Flare Baca la kalau berminat... hehehehe


... dan artikel ini pun agak menarek untuk dibaca 5 Tips for Achieving Artistic Lens Flare

boley jadik seni katanya.... huhuuhuhu

Ayokk.. sembang-sembang jugak, gambarnya mana?? huhuuh...
O.K. nahhh.. !!!






So, apa kata anda?? Rasa-rasa nya best kah??
...bak kata omputih beauty is on the eye of beholder.. tak gitu ???


3 comments:

isman said...

tak paham

Ayuh Santai said...

Kanssss..lately byk betoiii seni flare kau....wawawa

Juraimee said...

Seman : ko buat2 paham sudahlah.. aku pun berlakon paham jer ni untuk nampak cool kunun nye.. wakakaka..

Elyn : arkhh.. mencik !! nanti akan aku buktikan.. hahahhaaaha